Talking With Paulo Mendes about Caedeous



Em 2014 o multi-instrumentista e compositor Paulo Mendes criava uma banda sonora para a indústria musical Norte-Americana que seria a precursora do projecto Caedeous, uma espécie de sinfonia épica tenebrosa que será lançada em meados deste mês com o título “Domini Tenebrarum”. A anteceder este lançamento esteve outro em Novembro, “Domini Tenebrarum Orquestral Sessions”, versão sinfónica e polida em que a única voz que se escutava era a de Rute Fevereiro e dos coros.

É normal neste tipo de lançamentos haver uma certa “interdependência”, em que só após a escuta de ambos se consegue obter toda a mensagem dos seus criadores, mas aqui acabam por resultar (e bem) em 2 trabalhos distintos. Na versão orquestrada acabamos por ser envolvidos pela sonoridade sinfônica que nos transporta para algo representado em palco, algo do género que poderíamos ver na Broadway (alusão ao facto de Paulo Mendes ter o seu estúdio de gravação e desenvolver todo o seu trabalho em Nova Iorque), enquanto que na versão musicada com o peso das guitarras e bateria ficamos na presença de um trabalho principalmente black sinfónico, envolvido numa aura negra cuja história decadente ganha contornos de presságio redemptor. Não sendo muito pesada em termos sonoros no seu todo, esta última versão ganha a instrumentalização e vocalização necessárias para a distanciar da versão sinfónica sem comprometer ambas nem necessitar da tal dependência já referida; é como se estas versões fossem o alter ego do seu criador.

Mais do que opinar sobre o merecido valor deste trabalho, resolvi incluir uma pequena entrevista a Paulo Mendes; ele, melhor do que ninguém, pode preencher os espaços em branco sobre Caedeous.

Davi: Boa tarde Paulo e obrigado por teres aceite esta entrevista.
Paulo: Olá boa tarde Davi, desde já gostava de agradecer o vosso convite para esta entrevista em meu nome e de Caedeous.

D: Vamos já diretos ao assunto: dois lançamentos distintos para “Domini Tenebrarum”; era algo que estava planeado desde o início?
P: Não, foi o desenrolar de um conjunto de eventos que sucederam de forma natural, isto é, inicialmente o plano para o album “Domini Tenebrarum” era um lançamento único no seu formato exclusivo de metal sinfónico, no entanto quando se começou a expor publicamente os temas extraídos no formato de singles e o público e a imprensa nacional e internacional começaram a investigar a biografia de Caedeous, puderam constatar que existia uma versão orquestral previamente concebida para a indústria e como tal começaram a questionar-nos se existia a possibilidade de a ouvirem ou se iríamos a publicar. Nessa sequência de eventos tornou-se inevitável do nosso lado editar o álbum também no formato orquestral.

D: Trabalhas num mercado que em termos de oportunidades é incomparável ao Português. Ainda assim, achas que este teu trabalho seria passível de existência se pensado, idealizado e concretizado cá?
P: Penso que se forem dadas oportunidades, e as pessoas investirem tempo na sua educação musical ou projecto e tiverem um mindset organizado com tudo bem devidamente planeado com visão de médio a longo prazo a nível de negócio musical tudo é possível inclusivé em Portugal, no entanto este processo envolve muito sacrifício pessoal e investimento monetário, o que por vezes infelizmente devido á realidade nacional se torna muito complicado de se conseguir executar, no entanto tudo é possível e algo é certo, talento em Portugal e projectos talentosos é algo que não faltam a meu ver.

D: É inegável que temos cá talento, seja em vocalizações, instrumentalização ou composição, mas estando tu num meio onde certamente não te faltariam opções para te acompanharem neste projeto optaste (e bem, obrigado por isso) por selecionares alguns nomes com raízes e provas dadas no nosso underground. Quais os motivos que te levaram a isso?
P: Acho pessoalmente e depois de ter trabalhado/trabalhar na indústria internacional que muitas vezes, e já era minha opinião prévia, que Portugal está cheio de talentos musicais, no entanto devido á pouco expressão de oportunidades locais muitos desses talentos acabam por ficar silenciados e muitas vezes extintos, o que é a meu ver e como muita tristeza ver o “talentocidio” (expressão usada por mim para “genocídio de talento”) a suceder. Ao invés do que fiz noutros projectos internacionais “Elementia”, “Exodus of the Old Gods” e “Bibliotecas de Trailer Music” para a indústria na Music Supervisor que lancei no mercado no formato de álbum, para o projecto Caedeous, eu queria ter não só um componente familiar a nível linguístico de base mas também mostrar ao mundo que se pode também fazer verdadeiros projectos sinfónicos com orquestra e coros de qualidade em âmbito de metal em Portugal, e expor alguns nomes nacionais de grande talento musical no meio do processo. Algo que aprendi e que tive muita pena de fazer, foi sair de Portugal para conseguir viver de música a nível profissional como compositor e até inclusive me darem valor por tal, mas no final do dia Portugal , foi, é e sempre será aonde as minhas origens tiveram lugar e é com grande orgulho que tenho em poder levar estes talentos nossos nesta aventura comigo além fronteiras com a bandeira “Made in Portugal”.

D: Já li noutras entrevistas que deste que as tuas influências passam por Cradle Of Filth, Dimmu Borgir e similares; contudo, ao escutar o álbum veio-me à cabeça “Enter” dos Within temptation. Impressão minha ou tem algo deles aqui?
P: Sim, possivelmente. Bandas mais dentro do metal sinfónico como Epica, Within Temptation, After Forever fizeram também grande parte do meu percurso musical como ouvinte, tal como Cradle of Filth e Dimmu Borgir; em tempos estas influenciaram de forma directa ou indirecta a minha maneira de compor e tocar. Outro exemplo de projectos que tenho lançado no mercado internacional é “Elementia”, que creio mostrar o meu lado mais “light” a nível da orquestração sinfónica, onde esses elementos mais se enquadram.

D: Passemos aos concertos: sem nos debruçarmos sobre a complexidade de gerir um projeto que tem vários elementos de outros projetos, como pretendes apresentar este trabalho ao vivo? Vais optar por um formato de concerto ou algo mais ambicioso, ao estilo de uma “opera rock”?
P: Existem planos que estamos em conjunto a desenvolver de forma a trazer dois tipos de espectáculos ao vivo com Caedeous, um será no seu formato simples metal e sinfónico e outro será com orquestra, coros, vozes convidadas e com metal também incluído em formato de concertos especiais no modo “opera rock”. Estamos a pensar efectuar uma data no segundo formato o mais rápido possível com recurso à gravação do espectáculo em formato de DVD.

D: Datas e locais, já existem?
P: Estamos neste momento a contactar promotores locais e internacionais a fim de efectuar uma agenda para 2018 e 2019.

D: Não querendo apressar as coisas, até porque o foco agora é o lançamento do álbum e subsequentes concertos, mas o que nos reserva o futuro de Caedeous? Aguardas pelo feedback para decidires o rumo a dar ao projeto ou independentemente disso já tens algo traçado?
P: Não. Caedeous é um projecto que foi pensado e devidamente planeado para um ciclo de vida com longo prazo a nível de visão e negócio, isto é, estamos já em estúdio a gravar e produzir o segundo álbum que tem nome “Obscurus Perpetua” e contará com 10 temas originais a ser lançado no final de 2018 ou início de 2019 no mesmo molde do “Domini Tenebrarum”, ou seja, versão metal e versão orquestral.

D: Paulo, mais uma vez obrigado pelo teu tempo. Deixo sempre a última “questão” para uma livre expressão dos meus entrevistados, usa-a como te aprouver.
P: Eu gostava de usar este tempo nesta pergunta livre para agradecer à Metal Em Portugal pelo tempo dispendido nesta entrevista e a todos os nossos fãs, família, amigos pelo imenso apoio que nos tem dado ao longo destes últimos 8 meses para tornar Caedeous uma realidade.

\m/

In 2014 multi instrumentalist and composer Paulo Mendes created a soundtrack for North-American music industry that would become the forerunner of Caedeous project, some sort of epic gloomy symphony that will be released later this month with the title “Domini Tenebrarum”. Anteceding this release there was another one in November, “Domini Tenebrarum Orquestral Sessions”, symphonic and clean version were the only voice heard was of Rute Fevereiro and the choirs.

It is normal in this type of releases to exist some sort of “interdependence” when only after listening to both works we can obtain the entire message of its creator but here they end up working (well) into 2 distinct works. On the orchestrated version we end up being immersed by the symphonic sonority that takes us to something worth of stage performance, like the ones we can see on Broadway (alluding the fact that Paulo Mendes has his studio and develops most of his work in New Iorque), while in the full musical version with the weight of the guitars and drums we become in the presence of a work mainly symphonic black wrapped in an aura whose decadent story gains shapes of redemptive omen. Not being to heavy in terms of sonority on its all, this last version gains the instrumentalization and vocals needed to put it away of the symphonic version without compromising both nor needing that above referred dependence; it’s as if these two versions were alter egos of their creator.

More than give opinions about this work deserved credits I’ve decided to include a short interview with Paulo Mendes; he, better than anyone, can fill the blanks about Caedeous.

Davi: Good afternoon Paulo and thank you for this interview.
Paulo: Hello and good afternoon Davi, I would like to thank you in advance, in my name and Caedeous, for this interview.

D: Let’s get straight to the point: two distinct releases for “Domini Tenebrarum”; was it something planned since the beginning?
P: No, it was the development of mixture of events that led to this naturally, I mean, initially the plan was just for releasing “Domini Tenebrarum” exclusively in a symphonic metal version but when we started showing publicly the excerpted singles and the public as well as the national and international press started investigating Caedeous biography, they’ve realized that an orchestral version as been previously created for the musical industry and as so started questioning us if there was a possibility for them to listen to it or if we were to publish it. On that sequence of events became inevitable from our part to also release the album in orchestral format.

D: You work in a market that in terms of opportunities is unmatchable to the Portuguese. Yet, do you think that this work would be possible to existe if thought, idealized and conceived here?
P: I think that if the chances are given and people invest time in their musical education at medium term as well as keeping an organized mindset anything is possible even in Portugal, nevertheless this process involves a lot of personal sacrifice and money investment, which sometimes becomes hard to achieve due to the Portuguese reality, yet everything is possible and one thing’s for sure, Portugal isn’t lacking talented musicians and projects from my perspective.

D: It’s undeniable that we have talent here, weather in vocals, musical proficiency or composition, but being you in an environment where you most certainly wouldn’t lack the options to accompany you in this project, you opt (very well, I thank you for that) on choosing some names with given proofs in our underground. What were your reasons to do so?
P: I personally believe that after I’ve worked/work in international music industry sometimes, and that was already my previous opinion that Portugal is filled with talented musicians, due to the reduced number of local opportunities many of those talents end up being silenced and most of the times extinct which on my point of view is bad, and it’s with great sadness that I see a “talentoside” (my own expression for “talent genocide”) happening. Contrary to what I’ve made in previous international projects like “Elementia”, “Exodus of The Old Gods” and “Music Trailer Libraries” for musical industry in Music Supervisor that I’ve released physical albums for, for project Caedeous I wanted not only a familiar component in terms of base language but also to show the world what that can also be done in Portugal real quality symphonic projects with choirs and in the process to expose some national talented names. Something I’ve learned and that I was sad to do was to leave Portugal to be able to live from music professionally as a composer and also to be given credit for my work, but in the end of the day Portugal was, and will always be were my roots are and it’s with great proud that I take those talented people on this adventure with me beyond borders with the flag “Made In Portugal”.

D: I’ve read in other interviews you gave that your influences are around Cradle Of Filth, Dimmu Borgir and the ones alike; however, while listening to this album it came to my mind Within Temptation’s “Enter”. Is it me or there’s something from them here?
P: Yes, probably. Bands more into symphonic metal like Epica, Within Temptation, After Forever also made part of my musical background as a listener, such as Cradle Of Filth and Dimmu Borgir; there were times were those influenced directly or indirectly my way of composing and playing. Other example of a project I’ve released internationally is “Elementia” which I do believe shows well my “light” side in terms of symphonic orchestration, where those elements better fit.

D: Let’s get down to the concerts: without focusing on the complexity that is managing a project that has several elements from other projects, how do you intend to present it live? Will you opt for concert type format or something more ambitious, “opera rock” style?
P: There are plans that we’re developing together to deliver two types of live shows for Caedeous, one that will be the simple symphonic metal format and the other with orchestra, choirs, invited singers and metal in a format like an “opera rock”. We are thinking of having a date with the second format as quick as possible to be recorded as well on DVD.

D: Dates and places, are already chosen?
P: At this moment we are still contacting local and international promoters to be able to make an agenda for 2018 and 2019.


D: Without rushing up things, especially because the focus now is on the album release and following concerts, but what does the future of Caedeous reserves us? Are you waiting for the feedback to decide your next step for the project or regardless of that you have things planned?
P: No. Caedeous is a project well thought and planned for a long term life cycle regarding vision and business, I mean, we are already in studio recording the sophomore under the name “Obscurus Perpetua” that will have 10 original songs and is set to be released in the end of 2018 or beginning of 2019 in the same shape of “Domini Tenebrarum”, meaning metal and symphonic versions.


D: Paulo, once again thank you for your time. I always leave the final “question” for my interviewers to speak freely, use it as you please.
P: I wish to take this time to thank Metal Em Portugal for the given time to make this interview and to all our fans, family and friends for the enormous support they’ve been giving us throughout this 8 months to help make Caedeous a reality.

\m/



Sem comentários:

Enviar um comentário